donderdag 18 april 2013

Het damesurinoir

Jammer genoeg maakte ik alleen een foto van het bordje, niet van het ding zelf. Hoe het heet weet ik niet, de spellingschecker maakt van damesurinoir, Surinamerivier. Maar ik kan vast verklappen dat het erg prettig wateren was.

Degenen die als kind kregen ingepeperd om bij openbare gelegenheden nóóit op de bril te gaan zitten, en bij het ontbreken hiervan al helemaal niet, zijn vast gewend om bij het plassen boven de wc te hangen. Of met de voeten op de rand van de pot plaats te nemen, zoals men in Islamitische landen vaak doet.

Hurk-wc's vond ik daarom altijd een uitkomst. In Italië noemt men die 'de Turk', 'la Turca'. Ik bedenk me dat de andere worden voor toiletpot vrouwelijk 'la tazza' of mannelijk, 'il cesso' zijn. Maar waarom is de hurkplee dan vrouwelijk? Anderzijds, in Nederland is men ook niet erg consequent met het urinoir en de pisbak. En het zijn natuurlijk afgeleide woorden, uit 'een tazza' kun je namelijk ook koffie drinken. Ik vergeet nooit hoe ik, in mijn beste Italiaans in een restaurant in Rome naar 'de plee' (il cesso) vroeg. Ik had natuurlijk naar 'het bad', (il bagno) moeten vragen. Alle begin is moeilijk.

Wat daar verder ook van zij, een damesurinoir is een prachtuitvinding. Het spaart de rug, voorkomt gesputter, vermijdt het gevaar van huissleutels/telefoons/muntgeld dat in de pot verdwijnt en is daarbij ook nog eens erg hygiënisch.

Ik snap alleen niet zo goed waarom er op het plaatje staat dat er papier in mag. Misschien was de half gehurkte positie van de vrouw an sich wat compromitterend en moest er gewoon iets bij, iets onschuldigs als het weggooien van een papiertje. Of is dat een maandverbandje, die washand op het tweede plaatje? Vast niet, die mogen toch nooit in het toilet. Baanbrekend is wel dat er een heus plasje te zien is op het eerste plaatje.


4 opmerkingen:

  1. Achter de pizzepot hangt vast een prullenbakje voor het washandje.. (ik gok maar wat) ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke beschrijving van de diverse typen damesplas(on)mogelijkheden, en hoe cultureel bepaald.
    Zou 'urinoise' een naam kunnen zijn?
    Overigens ben ik zelf een fanatiek wildplaster met schijt aan wetgeving en boetes.
    50 cent betalen in een hok waar je de warme pismoleculen van 300 voorgangsters gedwongen op moet snuiven, gadver.
    Buiten plassen kan ik als vrouw perfect middenin de grote stad. Zonder papieren plasbuisje of wat dan ook. Zal er eens een blogje over maken, hoe en waar dat kan.
    Gratis plassen in de open lucht, nu eindelijk voor vrouwen, wat voor honden altijd nog mag, en voor het voorheen mannenmonopolie eindelijk strafbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wilplaster "met schijt"...
      Pun intended, neem ik aan? ;-)

      Verwijderen
  3. ik moet nog ergens een vergelijkbaar fotootje hebben van een damespissijn, op 1 of andere luchthaven.
    Zelf nog niet uitgeprobeerd, moet ik eerlijk toegeven. Waarom, weet ik al niet meer.
    Ja... waaròm eigenlijk?????

    Bij deze, voorwaar een plechtige belofte: bij het volgend damespissijn, ga ik erboven hangen. Olé!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.