zondag 18 maart 2012

Alleen thuis

Het moet zo'n zes jaar geleden zijn geweest. Leo droeg toen nog blauwe klompjes, waarmee hij bijna leek vergroeid. Duim in zijn mond en zijn andere hand friemelend aan zijn oor. Nog zwijgzamer dan hij nu vaak is. We stonden op het balkon van de trein. Naast ons stond een man. Hij gaf een knikje in de richting van Leo en zei mij lachend: 'Home alone'. Niet begrijpend keek ik de man aan, keek toen naar mijn duimende zoon en weer terug naar de man. 'Dat zult u vast vaker horen', vervolgde hij ter verduidelijking.

We moesten slechts één station verder, een ritje van zo'n drie minuten. De man had net genoeg tijd mij uit te leggen dat Leo de dubbelganger was van Kevin, het jongetje uit de kaskraker 'Home alone'. Waar ik tot dan toe nog nooit van had gehoord.

Eenmaal thuis vond ik de trailer op het net en korte tijd later zag ik de film op de buis. De treinman had gelijk. Sprekend. Leo wilde er toen, en de jaren die volgden, niks van horen. Maar toen hij acht jaar was, ging het roer om. Hij wil niet alleen de film zien, het liefst vaker, maar wilde nu ook persé de hoofdrol spelen in het volgende deel. Mijn gemompel over Engels praten en dat het geen pretje is acteur te zijn, mochten niet baten. Leo was zeker van zijn zaak.

En ja, je neemt je kind toch serieus, hè? Dus deed ik een halfslachtige poging iets te weten te komen over regisseurs en castingbureaus in de VS. Ik kwam er achter dat 'Home alone' inmiddels al vier delen had. Dat het eerste, toch wel aardige idee van 'vergeten' jongetje enorm was uitgemolken. En ook ontdekte ik dat de Kevin die zo sprekend op mijn Leo leek, inmiddels was vervangen door een dikkopje waar meer Amerikaanse kinderen zich wellicht in wisten te herkennen. En ging mijn rol als moeder van een celebrity in rook op.

Nou ja, zoals verwacht kampte Macaulay Culkin, die de rol van Kevin vertolkt, met de weinig benijdenswaardige positie van miljonair. Maakten zijn ouders ruzie om het geld en er zouden ook drugs in het spel zijn. Ik zei het toch.

Wat bleef is dat Leo af en toe home alone 'doet'. Zoals zaterdag, toen de broertjes samen in bad zaten en daar soep aten. 'Een heel lux hotel' vond Leo, want, zo zei hij, ze kregen zelfs de handdoek op hun wenken aangereikt om te voorkomen dat de kroepoek zompig werd. Moest ie alleen wel even voor Kevin spelen.


10 opmerkingen:

  1. You made me smile...;-p Of eigenlijk heeft Leo dat gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's altijd leuk om te horen. Heeft ie alvast één fan. Ik weet al wat ik hem als troost ga zeggen; dat hij de hoofdrol speelt in zijn eigen leven, en dat hij daarvoor geknipt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, misschien moet je hem eens home alone laten en voor boefje spelen. Beetje bloem over je laten kieperen, eens in een bevroren zwembadje vallen... hij zou de tijd van zijn leven hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bevroren zwembadje...hm, maar dan moet er zeker eerst een ontdooid exemplaar zijn? Ik zie niks.
    Maar die bloem is misschien een idee. Lang geleden dat we zelf pizzadeeg maakten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha hij lijkt er inderdaad op! Hopen dat het met je zoon echter wel beter af gaat lopen (volgens mij is die acteur drugsverslaafd enzo).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend stuk! En - om maar te herhalen wat hierboven al verscheen - yep... hij lijkt er inderdaad op!
    Met hàndjes en al :)

    tips: emmer water boven op de deur zetten, nietsvermoedende volwassenen uit het slaapkamerraam katapulteren ... recht de boom in, valluiken installeren op onverwachte plaatsen.... geen idee of het in de film zat, maar ik kan me er één en ander bij voorstellen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ laura. So do I....Hij is nu al verslaafd aan basketbal en tackdecken. Of hoe je dat ook maar schrijft. Zo'n miniskateboardje. Speelt er de hele dag mee. Leuk dat je hier langskomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ olijf.
    Had jij geen plannen deze kant op te komen? Dan is het wellicht in je eigen belang je fantastische ideeën nog even voor je te houden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Idd, hij lijkt er op!
    Alleen is die acteur ondertussen al een volwassen mannetje :-)

    Grappig hoe hij dan de typische pose naspeelt :-) :-) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was er ook ingetrapt, dacht dat Kevin nogal op jou leek...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.