woensdag 17 februari 2016

Erkenning

Skisokken tot mijn knieën, drie broeken en een wollen hemd tot over mijn billen. Ik zag er gister een stuk minder appetijtelijk uit dan bij het Groninger bal. Voor ik vertrok moest er ook nog ijs van de klusbus worden gekrabd.

Toch was gister de winter voorbij. Zo zag ik in mijn mailbox. Waarin stond dat ik de shortlist van de schrijfwedstrijd van Taglibro niet had gehaald. Pech gehad. Volgende keer beter. De offertes die ik stuurde voor het opknappen van twee badkamers kregen wel groen licht. Dus niet getreurd, lunchpakketje smeren een aan de slag Lehti! Naar buiten!

Enige troost boden woorden als: 'De kwaliteit was hoog. Zeer hoog. Élke inzending was serieus en bij vrijwel elk verhaal spatte het schrijfplezier van het papier.' (...) tegen ALLE deelnemers zeggen wij: ga door met schrijven!  (u leest nu de opvolging van dit advies).

De zon scheen maar we werkten in de schaduw. Massa's algen verdwenen onder hoge druk van het glad geworden terras. Het spuitwater bevroor. Ik kreeg linzen met liefde, lekkere soep en geld. Bij thuiskomst checkte ik nogmaals mijn mail. En op wat ik toen las kan ik de rest van de week teren. Waarschijnlijk langer. Ik ben euforisch. Eu-fo-risch. Eindelijk erkenning!
 
Niet voor mijn badkamers. Niet voor een schoon terras of vervangen slot. Niet voor kippensoep of spruitjescurry. Niet voor het gaan schaatsen met zeven kinderen op zondagmorgen. Niet voor het mooiste meisje van de klas of het dansen met Marokkanen. Niet voor mijn massages of stoute blikken, niet voor mijn excuses of felle woorden. Niet voor mijn fijne kinderen of reislust. Niet voor mijn minnespel, mijn aardbeien, groene vingers of geduld. Maar voor mijn geploeter met letters, voor mijn verhaal, voor mijn geschrijf.



Beste schrijver,

Uit de ruim 1300 verhalen die ingezonden zijn voor de Boekenweek Verhalenwedstrijd zijn door de redactie 50 verhalen genomineerd die doorgaan naar de volgende ronde.
Gefeliciteerd, jouw verhaal behoort tot die 50.





Nieuwsgierig geworden? Dit is 'm: Een nieuw leven.
Leeswaarschuwing: Het is weliswaar een kort, maar geen fijn verhaal.
Toch is twee keer lezen aanbevolen.

Hier is het tijd voor thee. En voor het lezen van de 49 andere genomineerden. 22 februari worden de vijf winnaars bekend gemaakt.
Voor nu huil ik heerlijke tranen van geluk. 


5 opmerkingen:

  1. Straks lees ik je kortverhaal, maar nu herlees ik nog even die ene paragraaf... Lehti en de ode aan zichzelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ferm stukje dat kortverhaal. Mooi gestructureerd en intens. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha zusje!

    Ik lees je blog van 17 februari nu pas.
    Hartelijk gefeliciteerd, meissie!
    Mooi gedaan!

    Liefs van B uit B

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank C. en B. Twee buitenlandse getrouwen. :-)

    11 maart volgt op de radio de bekendmaking van de top vijf.
    Ik droom nog even lekker verder en ga intussen vrolijk verder met het hakken en weer plakken van tegeltjes. Ook voor mensen die betrokken zijn bij een koor van Syriërs met de naam 'New life'. http://www.groningenverwelkomt.nl/312-2/
    Schrijven, zingen, muziek! Wat mij betreft een mooie tegenhanger voor al dat wapengekletter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat je't verdient
    is een understatement.

    ziehier 2 duimen, enkel gewijd aan jouw schrijftalent :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.